Khamis, 8 April 2010

Review Filem: Laskar Pelangi


Filem ini adalah filem yang diadaptasi daripada novel bestseller Indonesia, Laskar Pelangi, buah tangan sulung Andrea Hirata. Novel yang telah terjual sebanyak 500 000 naskhah di Indonesia ini pada mulanya hanyalah catatan peribadi Andrea Hirata yang ditulis khas untuk gurunya, Ibu Muslimah.

Pada mulanya, ada seorang rakannya meminjam laptopnya dan meminta agar diterbitkan karya ini. Namun, Andrea menolak. Sehinggalah dalam senyap-senyap, rakannya menghantar karya ini ke sebuah syarikat penerbitan. Begitulah asal usul penerbitan karya Laskar Pelangi.

Laskar Pelangi mengisahkan tentang 10 orang anak kampung di Desa Gantong, Pulau Belitong, Sumatera. Mereka bersekolah di SD Muhammadiyah yang bangunannya hampir roboh dan di malam harinya menjadi kandang ternakan. Sekolah itu akan ditutup jika muridnya tidak mencapai bilangan 10 orang. Pada saat-saat akhir, mujurlah munculnya Harun, seorang kanak-kanak 'istimewa'. Maka segalanya bermula apabila bilangan pelajar sudah mencukupi 10 orang. 10 murid tersebut diberi nama Laskar pelangi oleh guru kesayangan mereka, Bu Mus.


Bu Mus dan Pak Harfan adalah dua orang insan yang berusaha bersungguh-sungguh untuk meneruskan perjuangan sekolah tersebut. Mereka menginginkan anak-anak miskin berhak untuk menggapai cita-cita. Pelbagai rintangan yang mereka hadapi.
Lima tahun berlalu, Bu Mus, Pak Harfan dan 10 oarng murid dengan keunikan dan keistimewaan masing-masing, berjuang untuk meneruskan pesekolahan. Di antara mereka, Ikal, Lintang dan Mahar adalah yang paling menyerlah dengan bakat dan kecerdasan mereka.

Pelbagai suka dan duka dikongsi mereka bersama seperti kejayaan di dalam karnival 17 Augustus yang dipimpin oleh Mahar dan pada pertandingan Lomba Cerdas Cermat yang diterajui oleh kepintaran menghitung Lintang, pemergian Pak Harfan yang memetuskan semangat dan harapan seketika buat Bu Mus, namun tidak bagi geng Laskar Pelangi.

Penghujungnya sangat mengusik perasaan apabila kanak-kanak pintar, Lintang, tidak dapat meneruskan persekolahan apabila terpaksa menyara hidup adik-adiknya akibat daripada kematian ayahnya. Seterusnya pertemuan semula Ikal dan Lintang selepas bertahun-tahun berpisah. Ikal akan melanjutkan pelajaran ke Perancis, sedangkan Lintang hanya melakukan kerja-kerja kampung, namun menurunkan cita-cita dan semangatnya kepada anak perempuannya.

Filem ini dipenuhi kisah tentang kehidupan orang pinggiran yang berlatarbelakangkan tahun 1970'an, kisah perjuangan hidup menggapai mimpi yang mengharukan, serta keindahan persahabatan yang menyelamatkan hidup manusia.

Sangat sesuai ditonton oleh semua lapisan masyarakat, mereka yang merasa 'lemah' dan lelah dalam menuntut ilmu dan mereka yang sering merasa berada di dalam kesusahan atau merasa senang dengan hidup.



-Laskar Pelangi-

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mimpi adalah kunci
Untuk kita menakhlukkan dunia
Berlarilah tanpa lelah
Sampai engkau meraihnya

Laskar pelangi
Tak kan terikat waktu
Bebaskan mimpimu di angkasa
Warnai bintang di jiwa
Menarilah dan terus tertawa
Walau dunia tak seindah surga
Bersyukurlah pada Yang Kuasa
Cinta kita di dunia
Selamanya…
Cinta kepada hidup
Memberikan senyuman abadi
Walau hidup kadang tak adil
Tapi cinta lengkapi kita
Laskar pelangi
Tak kan terikat waktu
Jangan berhenti mewarnai
Jutaan mimpi di bumi
Menarilah dan terus tertawa
Walau dunia tak seindah surga
Bersyukurlah pada Yang Kuasa
Cinta kita di dunia
Menarilah dan terus tertawa
Walau dunia tak seindah surga
Bersyukurlah pada Yang Kuasa
Cinta kita di dunia
Selamanya..

Laskar Pelangi
Tak kan terikat waktu..
-Nidji-

1 ulasan:

Muslim4Life berkata...

sebuah filem yang memang best...membuatkan kita yang belajar dalam kemudahan ni merasa malu dengan diri sendiri kerana terlalu malas...