Isnin, 25 Januari 2010

Pasca PRK 2010

(Kain Rentang sahabatku yang telah bejaya memperoleh undian terbesar di Kuliah Kejuruteraan)


Keputusan PRK UIA sudah diumumkan.

Tahniah & takziah kepada semua yang berjaya memenangi hati mahasiswa untuk mengundi mereka.


ALLIED HEALTH SCIENCES CONSTITUENCY


Marlina Bt Mohd Zain - 144
Mohd Hakim B. Zakaria - 212
Nurhasnah Bt Mazalan - 101


NURSING CONSTITUENCY


Fauzan B. Mohamed - 87

Hakim B. Rahmat - 121
Siti Hajar Bt. Mohd - 64


PHARMACY CONSTITUENCY


Ahmad Mustaqim B. Ariffin - 95

Hanisah Bt Kamarudin - 68
Nur 'Atiqah Bt Hussin - 57


DENTISTRY CONSTITUENCY


Mohammad Badiuzzaman Tuan Ibrahim



MEDICINE CONSTITUENCY


Mohd Fahmi B. Nain - 177

Noor Idayu Bt. Ibrahim -196
Syazwani Bt. Sanusi - 221


SCIENCE CONSTITUENCY


Muhammad Aklil B. Ayob - 353
Nadzirah Bt . Redzuan - 132
Siti Khadijah Bt. Imam Supa'at - 272

INTERNATIONAL CONSTITUENCY


Anas Ismaiel
Faez Saleh Ahmad Batis
Tarik B. Alamgir
Yusuf Khidir Alkazimy


AIKOL CONSTITUENCY


Izyan Hazwani Bt. Ahmad
Muhammad Shauqi B. Suhaimi


ARCHITECTURE CONSTITUENCY


Muhammad Faris Ismail
Nur Atiqah Bt. Mohd Nissfu



ENM CONSTITUENCY


Abdul Aziz B. Abu Hasan - 352
Azharul Amin B. Ahmad Nazarudin - 586
Hafizul Ariri B. Rusmani - 411
Hidayatul Karimah Bt. Mohd Mahyuddin - 896
Muhammad Syazwan B. Suhaimi - 921


ICT CONSTITUENCY


Ahmad Rafiqi B. Rosli - 181
Khadijah Adibah Bt. Ahmad - 154
Muhammad Nurazim B. Azman - 161
Norazlina Bt. Mohd Nawi - 147
Nursyahidah Bt. Ahmad - 120
Nurul Zahidah Bt. Mohd Zan - 146


ENGINEERING CONSTITUENCY


Ahmad Khairul Azman Bin Mohd Salleh - 855
Muhammad B. Ahmad Kamal - 498
Muhammad Firwan Bin Norliza - 838


IRKHS CONSTITUENCY
Noor Yusri B Wahi Anuar - 1231

Nur Hafizah Bt Ahmad Puzi - 531
Siti Fairuz Bt Kadri - 1027
Zatil Arifah Mohd Amin - 1309


Analisis Ringkas PRK kali ini (untuk Kuantan sahaja):

1) Hanya ada satu wakil sahaja daripada kuliah pergigian kerana hanya Badiuzzaman yang menghantar borang pada hari penamaan calon.

2) PRK kali ini agak dirasai di Kuantan berbanding PRK sebelumnya kerana terdapat pertandingan di semua kuliah kecuali di Kuliah Pergigian, berbanding dengan PRK yang lepas (hanya Kuliah Sains Kesihatan Bersekutu sahaja yang ada pertandingan).

3) Kuliah Perubatan masih mengekalkan tradisi pada tahun lepas iaitu memilih kedua-dua calon wanita sebagai wakil mereka di dalam MPP.

4) Kuliah Kejururawatan memilih kedua-dua calon lelaki sebagai wakil mereka walaupun majoriti pelajar kuliah tersebut adalah wanita.

5) Mechandize (hadiah berkempen daripada calon) tidak dibenarkan untuk digunakan sebagai barang/alat untuk berkempen. Ini sedikit sebanyak menghilangkan kreativiti dan kemeriahan para calon dalam usaha menarik perhatian dan sokongan para pengundi.

6) Notis yang ditampal agak lewat dan tidak menyeluruh daripada pihak pentadbiran, menjadi tanda tanya kepada para pelajar. Mengapa notis hanya ditampal di satu tempat sedangkan pelajar kuliah lain kebanyakannya tidak melalui laluan di mana tempat notis PRK ditampal. Tambahan pula, hanya dua hari sahaja diberikan untuk tempoh mengambil borang. Ini semestinya menutup peluang kepada pelajar tahun ketiga dan keempat (kuliah perubatan) yang sedang berpraktikal di luar kampus UIA untuk mengambil borang ataupun menyedari tentang kehadiran notis tersebut.

7) 1 tempat pengundian baru mungkin boleh ditambah pada PRK tahun depan, iaitu di HOSHAS, Temerloh. Ramai pelajar kuliah perubatan, ada sebahagian pelajar Kuliah Sains Kesihatan Bersekutu dan Kejururawatan yang sedang berpraktikal ketika hari pembuangan undi. Adalah tidak adil untuk mengabaikan mereka sedangkan mereka ada hak untuk menentukan siapa pemimpin pilihan meraka.

8) SB bertebaran pada sebelum, ketika dan selepas PRK. Untuk apa??

9) Peratusan keluar mengundi (maklumat untuk seluruh UIA, bukan hanya UIA Kuantan) pada PRK kali ini ( kira-kira 59%) berkurang berbanding tahun lepas, (kira-kira 89%). Peratusan ini begitu jauh jatuh merudum. Mengapa? Adakah mahasiswa semakin tidak cakna akan kepentingan PRK?

10) Keputusan rasmi untuk PRK UIA Kuantan secara rasminya diketahui pada jam 6.30 petang, 21 Januari 2010 selepas mengalami sedikit masalah komunikasi dengan pihak UIA Gombak. Uniknya, ketika keputusan diumumkan, hampir semua calon yang bertanding di dalam kuliah mereka (bagi yang sama jantina sahaja), duduk bersebelahan dan berpelukan atau bersalaman apabila keputusan diumumkan (idayu-syazwani, hasanah-marlina, khadijah-nadzirah, hakim rahmat-fauzan), cuma hanisah-atikah sahaja yang tidak sempat dijejaki. Ini menunjukkan persaingan di UIA Kuantan masih lagi sihat walaupun ada sedikit kekecohan telah berlaku dalam tempoh masa berkempen.

11) Tiada label pro-aspirasi dan pro-mahasiswa dalam PRK UIA Kuantan.

12) Sistem E-Voting telah diaplikasikan sepenuhnya pada PRK UIA Kuantan. Mahasiswa UIA Kuantan tidak membantah dengan begitu ketara tentang penggunaan sistem tersebut kerana disebabkan (mungkin) oleh tiga faktor: 1) Kurang kesedaran dan pemahaman tentang implikasi daripada pengunaan E-Voting. 2) Meyakini akan ketelusan pihak pentadbiran UIA Kuantan. 3) Tiadanya pro-mahasiswa dan pro-aspirasi dalam dunia politik kampus UIA Kuantan.

Semoga persaingan sihat akan terus berlaku pada PRK yang depan. PRK amat penting bagi mahasiswa kerana ia menentukan ke mana arah mahasiswa akan dipacu. Jika orang yang memacunya adalah orang yang tepat, maka semakin pantaslah pacuannya. Jika tidak, tunggulah kemalangan ngeri yang bakal menimpa.

Sungguh sedih hati ini apabila membaca berita palsu daripada sesetengah pihak. Mungkin bagi mereka yang tidak berada di UIA, berita tersebut kelihatannya sangat sahih. Namun, bagi warga UIA, berita tersebut pasti dibaca dengan nada hairan, sedih dan geram, bagaimana berita itu boleh diputarbelitkan. Itulah hakikat sebenar media massa di luar sana yang sentiasa memutarbelitkan fakta dan cerita sebenar. Boleh baca berita dan fakta 'dusta' di sini


-Allah s.w.t. lebih mengetahui segalanya-

Tiada ulasan: