Jumaat, 18 September 2009

Hari Raya: Dulu & Kini

Hari Raya Puasa..

Saat yang paling indah bagi Orang Islam. Terutamanya penduduk Malaysia. Terutamanya lagi bagi kanak-kanak, remaja & belia.

Perasaan menyambut Hari Raya begitu berbeza bagi setiap individu. Kanak-kanaklah golongan yang paling gembira apabila tibanya Hari Raya, walaupun merekalah yang paling kurang menunaikan amalan puasa dan amalan-amalan lain di bulan Ramadhan. Graf kegembiraan menyambut ketibaan Hari Raya kebiasaannya menurun sejajar dengan peningkatan usia.

Adakah golongan dewasa tidak gembira dengan kehadiran Hari Kemenangan ini??

Tidak. Mereka juga gembira. Namun, cara mereka mencerminkan kegembiraan, pastinya berbeza dengan kanak-kanak dan remaja.

Jika dahulnya mereka gembira dapat mengenakan pakaian baru di pagi Hari Raya, kini mereka lebih gembira jika dapat melihat anak-anaknya (atau anak-anak buahnya) bergaya sakan dengan pakaian baru di pagi raya. Jika dahulu mereka bergembira menerima duit raya, kini mereka amat gembira jika dapat memberi duit raya kepada kanak-kanak. Keadaan sudah berbeza, tetapi kegembiraan menyambut hari lebaran turut dirasai. Cuma, bentuk kegembiraan itu yang mungkin berbeza.

Perasaan dan cara menyambut hari raya juga sudah berubah pada diriku.

Dahulu, apabila di penghujung bulan Ramadhan, aku sudah membilang hari untuk menyambut Hari Raya. Kini, aku hampir-hampir terlupa yang esok lusa akan berhari raya.

Dahulu, 3-4 pasang set baju raya mesti sudah tersedia. Selalunya setiap set itu adalah daripada kombinasi yang berbeza. Kebiasaanya, hari pertama adalah sepasang baju melayu, hari ke-2 hingga ke-4 adalah kombinasi antara baju t-shirt bekolar,baju t-shirt leher bulat, baju jersi atau baju kameja. Kini, jika tiada baju raya pun tidak menjadi masalah. Jika membeli baju @ seluar pun, niatnya bukan hanya untuk buat beraya sahaja, tetapi diniatkan untuk kegiatan lain seperti untuk membawa pergi ke kuliah atau ke majlis-majlis formal.

Dahulu, baju melayu untuk dipakai pada Hari Raya pertama adalah sepasang. Kini, kebiasaanya hanya baju sahaja (baju Raihan) yang dibeli.

Dahulu, umi yang belikan baju raya. Kini, sendiri mau pakai, sendiri kena beli.

Dahulu, duit raya adalah antara benda yang paling dinanti. Kadang-kadang, sampai meletakkan target untuk memperoleh berapa banyak duit raya untuk sekali hari raya. Kini, lansung tidak memikirkan tentang duit raya. Bahkan, jika ada yang menghulurkan duit raya, terasa amagt malu untuk menerimanya.

Dahulu, kad raya dihantar kepada rakan-rakan. Kini, hanya kiriman sms yang dihantar untuk mengucapkan selamat hari raya.

Dahulu, mercun dan bunga api pasti menghiasi aktiviti malamku. Kini, tiada lagi mercun dan bunga api. Aktivi memblogging pula mengisi kekosongan malam (ye ke??)

Dahulu, rancangan-rancangan khas / tayangan filem khas sempena raya pasti ditunggu-tunggu untuk ditonton. Kini, TV pun jarang ditonton.

Sebenarnya, banyak lagi perubahan yang telah berlaku. Cukuplah sekadar 2-3 contoh dariku. Setiap orang, pasti mengalami perubahan yang berbeza-beza.

Segala perubahan dan perbezaan tidak sama sekali akan mengubah Hari Raya itu sendiri. Hari Raya tetap adalah hari kemenangan dan kegembiraan bagi umat Islam yang telah dihadiahkan oleh Allah kepada hamba-hambanya yang bertaqwa. Kita disarankan untuk meraikannya, tetapi di bawah batas-batas syariat. Buktinya, Allah telah mengharamkan untuk berpuasa pada 1 Syawal sebagai menghormati dan meraikan Hari Raya Eidulfitiri.

Sempena Hari Lebaran ini, marilah kita merehatkan minda dengan mendengar 1 dendangan nasyid oleh arwah Ustaz Asri ketika beliau bersama Nada Murni satu ketika dahulu.

Boleh klik di sini

Akhir kata, Selamat bersedih dengan pemergian Sang Ramadhan & Selamat bergembira sekadarnya dengan kedatangan Sang Syawal...

Ampun & Maaf atas segala kesilapan dan kelemahan diri ini..

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

di zaman sekarang, kadang2 terdapat Muslim yang mngatakan bahawa hari raya adalah sama sahaja dgn hari2 biasa. bagi saya, pendapat ini adalah tidak benar.dikhuatiri idea sebegini akn menular ke dalam masyarakat.apa yg boleh dibuat?