Rabu, 17 Jun 2009

Sirah Khulafa' Ar-Rasyidin



Tarikh: 17 Jun 2009
Masa : 20.05-20.50
Tempat: Surau Al-Islah, Seksyen 7
Penceramah: Ustaz Fauzi
Tajuk : Sirah Khulafa' Ar-Rasyidin


Khulafa' Ar-Rasyidin:

*Tempoh masa: 30 tahun (berdasarkan hadith Nabi S.A.W.)

*Zaman Abu Bakr R.A., Umar R.A., Uthman R.A., dan Ali R.A.

* Ada ulama' menambah termasuk zaman Saidina Hasan R.A ( Kerana tempoh masa 4 khalifah sebelumnya + zaman Hasan R.A. = 30 tahun). Ada juga ulama' yang menambah Umar Abdul Aziz sebagai salah seorang Khulafa' Ar-Rasyidin.

* Ada sesetengah ulama' mengatakan bilangan Khulafa' Ar-Rasyidin ialah 12 orang (4 khalifah terawal+ 8 orang khalifah zaman Bani Umayyah), berdasarkan hadith, "Umat Islam akan sentiasa baik selama mana diperintah oleh 12 imam Quraisy"...aw kama kol..

* Jika mahu mencontohi bagaimana model pemerintahan negara Islam, contohilah zaman pemerintahan Umar Al-Khattab R.A., bukannya zaman pembinaan negara Madinah (merupakan model tapak pembinaan negara Islam sahaja, bukan model pemerintahan negara Islam kerana ketika itu Islam hanya di Madinah sahaja) -Ulama'-

* Jika mahu mencontohi model tamadun Islam, contohilah tamadun di zaman pemerintahan Bani Abasiyyah, iaitu pada pembentukan pusat pemerintahan Baghdad.m -Ulama'-

* Siapakah yang berperanan mengIslamkan penduduk Madinah sebelum penghijrahan Nabi S.A.W.?
- Jawapannya Mus'ab Bin Umair. Beliau telah mengIslamkan paling kurang 1 rumah, seorang yang memeluk Islam sebelum kedatangan Nabi S.A.W.. Beliau tiba di Madinah 1 tahun sebelum kedatangan Nabi S.A.W. Sungguh besar pengorbanan beliau dalam kejayaan pembentukan negara Islam Madinah.

* Abu Ayyub Al-Ansari, seorang sahabat Nabi S.A.W. yang dipanjangkan umurnya. Beliau sempat bersama-sama dengan tentera Islam dalam usaha membebaskan kota Kontantinopal pada zaman pemerintahan Yazid Bin Muawiyah.

* Tempoh pemerintahan Abu Bakr R.A.: 2 tahun, 3 bulan
* Tempoh pemerintahan Umar R.A.: kira-kira 6 tahun
* Tempoh pemerintahan Uthman R.A.: 12 tahun ( 6 tahun aman, 6 tahun kacau bilau)
* Tempoh pemerintahan Ali R.A: 9 tahun

* 10 sahabat yang dijamin masuk syurga (Abu Bakr As-Siddiq R.A., Umar Al-Khattab R.A., Uthman Bin Affan R.A., Ali Bin Abu Talib R.A, Talhah Bin Ubaidillah R.A., Zubair Al-Awwam R.A., Abdul Rahman Bin 'Auf R.A., Saad Bin Abi Waqqas R.A, Abu Ubaidah Bin Jarrah R.A., Sa'id Bin Zaid R.A) telah memeluk agama Islam pada 3 tahun terawal kedatangan Islam kecuali Umar Al-Khattab R.A. (tahun ke-5 kedatangan Islam).

* Tempoh pemerintahan Bani Umayyah: 41H-142H

* Muawiyah menjadi khalifah selama 20 tahun

* Muawiyah Bin Abu Sufyan R.A. t menjadi telah gabenor Damsyik & Syria selama 40 tahun. Beliau mula dilantik sebagai gabenor oleh Saidina Umar Al-Khattab R.A. untuk menggantikan saudaranya, Yazid Bin Abu Sufyan.

* Muawiyah telah bepandangan jauh dan berwawasan tentang pembukaan Islam di Eropah berdasarkan sabda Nabi S.A.W. (ketika menggembirakan sahabat-sahabat yang dalam keadaan ditekan), " Kota Kontantinopal akan dibuka oleh tentera Islam. Sebaik-sebaik panglima, ada lah panglima ketika itu, dan sebaik-sebaik tentera, adalah tentera ketika itu"..aw kama kol..

Muawiyah pun mencadangkan kepada Amirul Mukminin ketika itu, Saidina Umar Al-Khattab agar ditubuhkan satu pasukan tentera laut Islam. Namun, cadangan itu ditolak oleh khalifah kerana tidak pernah lagi tentera Islam menggunakan laut untuk berperang. Pada zaman pemerintahan Uthman R.A., sekali lagi Muawiyah mencadangkan idea ini agar penaklukan kota Konstantinopal dipercepat. Cadangan ini kemudiannya diterima oleh khalifah.

* "Mana-mana tenteraku yang mula-mula menyeberangi laut, mereka masuk syurga. Mana-mana tenteraku yang menyerang ibu negara Kaisar, mereka akan diampunkan" -Hadith-..aw kama kol..

Tentera Islam pada zaman Yazid Bin Muawiyah (hasil gesaan Muawiyah) adalah tentera Islam pertama yang cuba membuka kota Konstantinopal. Namun, tidak berjaya.

* Cubaan Sultan Muhammad Al-Fatih dan tentera-tenteranya adalah percubaan ke-9 tentera Islam untuk menakluk kota Konstantinopal (6-7 daripada cubaan adalah berlaku pada zaman Bani Umayyah)

Mengapa boleh menang akhirnya?

Sultan Muhammad Al-Fatih telah mengambil masa 2 tahun untuk mengkaji sebab kekalahan-kekalahan tentera-tentera Islam terdulu, mengkaji struktur binaan istana Konstantinopal, mengkaji sampel batu & pasir di situ dan menggunakan bom yang tercanggih yang dibuat oleh seorang saintis Islam yang diselamatkan daripada dalam penjara.


-Allah S.W.T. lebih mengetahui segalanya-

Tiada ulasan: