Isnin, 22 Jun 2009

Pembangunan Negeri Akan Mantap Dengan Penglibatan Para Huffaz


SHAH ALAM, 23 Jun (Hrkh) - Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Islam, Dato' Dr. Hassan Ali menegaskan bahawa pembangunan negeri Selangor akan dimantapkan dengan penglibatan golongan huffaz dan huffazah yang telah disemai selama ini dengan pelbagai kemudahan yang disediakan.

Katanya, Kerajaan Negeri dibawah pimpinan Pakatan Rakyat ingin melihat benih-benih yang disemai ini dapat tumbuh dan membesar bagi membantu dalam pembangunan dan menguruskan negeri Selangor terutamanya dengan kehendak Allah taala.

"Ini merupaka satu aktiviti utama bagi Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dengan bantuan Lembaga Zakat Selangor (LZS) dan Kerajaan Negeri harapkan program ini dapat dilihat hasilnya dengan mata.

"Orang yang menghafaz al Quran dapat dlihat kesan mereka dalam pembangunan masyarakat," katanya.

-YB Dato' Dr. Hasan Ali-

Beliau berkata demikian selepas merasmikan majlis penutup Program Ijtimak Huffaz peringkat negeri Selangor 2009 dan Penyampaian Isbat Huffaz yang diadakan di Dewan Seminar, Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah dekat sini, semalam.

Hadir sama dalam majlis tersebut ialah Pengarah Jais, Khusrin Munawi; Ketua Penolong Pengarah, Bahagian Dakwah, Ahmad Zaki Arshad; Timbalan Mufti, Datuk Abdul Majid Omar.

Majlis yang diadakan buat julung-julung kali ini dianjurkan bersama Bahagian Dakwah dan Bahagian Pendidikan Jais, Persatuan Institusi Tahfiz al Quran Selangor (Pitas) dan Masjid Negeri.

Katanya, di Selangor mempunyai pelbagai kemudahan masjid negeri dan asjid daerah dengan masing-masing sepatutnya digunakan secara keseluruhan.

"Ia adalah untuk memantapkan lagi usaha menghafazkan al-Quran terutamanya dikalangan anak-anak muda, anak muda dan remaja termasuklah semua pihak kerana menghafaz al-Quran ini tidak mengira umur," katanya.

Beliau yang juga merupakan Pesuruhjaya Pas Negeri Selangor berkata, kerja mentelaah dan menghafaz al-Quran merupakan kerja yang mulia dan program tahunan hari ini adalah untuk meraikan mereka yang mengabdikan diri sebagai Huffaz.

"Hafazan mereka itu digunakan dalam kehidupan keluarga, kehidupan bermaysrakat termasuk mengimarahkan masjid dan sebagainya semuanya diambilkira bagi kita sebagai huffaz. Hasilnya akan memberikan faedah kepada kemajuan-kemajuan Islam di negeri selangor," katanya.

Dalam pada itu, seramai 65 orang huffaz dan huffazah menerima elaun bulanan yang telah dipilih berdasarkan kepada hafazan-hafazan mereka, kefasihan yang meliputi kategori satu hingga 10 juzuk, seramai 30 orang menerima RM 1,200 setiap enam bulan.

Manakala seramai sembilan orang dari kategori 1 hingga 20 juzuk pula menerima elaun selama enam bulan sebanyak RM 1,800 dan kategori satu hingga 30 juzuk seramai 26 orang menerima RM 3,000 yang disumbangkan oleh Lembaga Zakat Selangor (LZS).

Semua elaun ini diperolehi setelah dipanggil untuk menghadiri perkampungan huffaz selama tiga hari dua malam untuk mengikuti program yang disusun dan temuduga akan dijalankan ketika di perkampungan itu yang diadakan setahun sekali.

Manakala kelayakan untuk mendapatkan elaun untuk akan diputuskan oleh satu jawatankuasa Penyemak Keputusan Temuduga yang dilantik oleh Majlis Agama Islam Selangor (Mais).

Sumber: HarakahDaily.Net

Tiada ulasan: