Isnin, 8 Jun 2009

Kembara 29 Mei - 6 Jun 2009 (2)

-Majlis Walimah Abang Azreen & Kak Asiyah-
-Majlis Walimah Kak Tasnim & Abang Solah-

1 Jun 2009

2.50 petang - Aku berada di rumah Syazwan (Pokwe). Pokwe demam panas. Dia hanya terlantar di atas katil.

4.15 petang - Faiz tiba di rumah Pokwe. Kami pergi bersiar-siar di Pantai Air Tawar.

2 Jun 2009

-Kereta Faiz selepas kemalangan-

2.30 petang - Faiz tiba di rumah Pokwe dan menjemput kami untuk ke Lata Belantan. Keadaan Pokwe masih lemah, tapi sudah semakin baik.

Kami bertiga terus bergerak ke Lata Belantan untuk mandi-manda di sana. Faiz memandu kereta. Aku duduk di sebelahnya. Pokwe duduk di tempat duduk belakang. Perjalanan sangat lancar, sehinggalah...

Di sebatang jalan lurus yang tidak ada apa-apa selekoh atau lopak, satu kemalangan telah berlaku. Kereta yang kami naiki telah terlanggar budak yang menaiki basikal @ lebih tepat lagi budak yang menaiki basikal itu telah melanggar kami. Budak tersebut yang menaiki basikal secara tiba-tiba telah membelok ke arah dalam jalan raya, pada masa yang sama kereta yang kami naiki telah berada betul-betul di hadapan budak tersebut. Kami tidak sempat mengelak.

Selepas dilanggar, budak tersebut terpelanting hingga ke belakang kereta. Kami bergegas turun daripada kereta, mengangkat budak tersebut dan menghantarnya ke Klinik Kesihatan Jabi.

Hasilnya,

-2 jahitan di kaki-

-Kesan luka di belakang badan akibat terseret di atas jalan raya-

Setelah selesai urusan perubatan, kami menghantar budak tersebut ke rumah pakciknya (emaknya tiada di rumah). Pada mulanya kami amat risau jika diapa-apakan oleh ahli keluarganya dan orang kampung. Setelah dijelaskan dengan baik apa sebenarnya yang telah terjadi, mereka dapat menerimanya, bahkan kami telah dihidangi dengan buah salak, pisang goreng dan air sirap pada petang itu. Bagaikan tetamu yang dijemput pula!

Setelah berbual panjang, barulah kami tahu yang sebenarnya Faiz telah melanggar saudaranya sendiri! Budak tersebut bernama Hakimi, berumur 11 tahun. Kecil sungguh dunia ini.

Satu pengajaran dan pengalaman yang amat berguna buat diriku, Faiz dan Pokwe pada petang tersebut.

3 Jun 2009

12.30 tgh hari - Aku dan Pokwe bertolak dari Bukit Keluang ke rumah Syamil di Melor.

1.15 tgh hari - Tiba di Melor

2.30 ptg - Makan tengah hari di Restoran Cikgu bersama Pokwe, Mustaqim, Syamil dan Izhar. Sungguh enak makanan ala kampung di situ.

3.20 ptg - Bermain bowling di Pusat Bowling Perdana. Semua beraksi kecuali aku. Tak reti nak main + sakit tangan.

11.15 malam - Berjalan dan membeli belah di Pasar Malam Wakaf Che Yeh

4 Jun 2009

2.30 petang - Konvoi ke majlis walimah Kak Tasnim

3.15 petang - Tiba di Institut dakwah Islamiah Perkim (IDIP), Pengkalan Chepa (Tempat berlansungnya majlis)

9.20 malam - Diundang ke rumah Mustaqim untuk menikmati makam malam bermenukan nasi air special

10.05 malam - Keluar minum bersama kawan-kawan lama; Hakim Halim, Hakim Azimoha dan Abdul Hanan.

5 Jun 2009

10.20 pagi - Sekali lagi diundang ke rumah Mustaqim untuk menikmati sarapan pagi. Menu: Nasi Kerabu Terengganu dan Kelantan.

2.43 petang - Bergerak ke Rumah Kak Asiyah di Banggu, Binjai

-Rumah Kak Asiyah-

3.30 petang - Tiba di rumah kak Asiyah. Pada masa yang sama, rombongan pengantin lelaki juga tiba. Menyertai rombongan pengantin lelaki ke rumah Kak Asiyah.

-Bergambar dengan Raja Sehari-

5.15 petang - Main futsal dengan kawan-kawan UIA dan ex-Maahad di Pasir Tumboh

-SMU (A) Maahad Muhammadi Lelaki-

9.15 malam - Tiba di Maahad Muhammadi untuk menghadiri program AMAL; Konsert UNIC. Tidak ada x-maahad batch aku (SPM 2004) yang ditemui pada malam tersebut kecuali Syamil. Kebanyakannya hanyalah pelajar-pelajar batch bawah dan pelajar maahad sahaja yang hadir pada malam tersebut.

-Kumpulan UNIC-

6 Jun 2009

-Gulai Kawah-

2.25 petang - Konvoi beramai-ramai ke rumah Abang Azreen

2.45 petang - Tiba di rumah Abang Azreen. Disambut oleh pengantin sendiri.

-Pengantin dan bakal-bakal pengantin-

5.30 petang - Memenuhi jemputan ke rumah Abang Ridzuan Ramli di Kedai Mulong

-Abe Due-

10.05 malam - Bertolak pulang ke rumah dengan menaiki bas Mahligai (tiket sebenarnya pukul 9 malam, tetapi bas tiba lewat hampir sejam)

7 Jun 2009

6.50 pagi - Tiba di stesen bas Seksyen 17, Shah Alam. Hampir-hampir tergadai Subuh pada pagi itu dek kelewatan bas dan surau stesen bas yang berkunci. Surau pun dikunci. Pelik sungguh. Mujurlah sempat solat di surau yang berhampiran setelah Abah bergegas datang menjemputku.

Tamat sudah pengembaraanku selama lebih seminggu. Semoga aku mendapat walau hanya sebutir mutiara kehidupan daripadanya..

* Masa yang dinyatakan di atas hanyalah anggaran kasar penulis

3 ulasan:

3p4h berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
kinawa berkata...

kito bilo pulok?

3p4h berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.