Ahad, 24 Mei 2009

Kuliah Matan Arbain (Hadith ke-15) - Memuliakan Tetamu Jika Kamu Beriman


Tarikh: 23 Mei 2009
Masa : 19.55-20.45
Tempat: Surau Al-Islah, Seksyen 7
Penceramah: Ust Nazmi Abdul Karim
Tajuk : Hadith Matan Arbain (Hadith ke-15)
عَنْ أَبِي هُرَیْرَةَ رَضِىَ الله عَنْهُ أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم قَالَ: (( مَنْ آَانَ یُؤْمِ نُ بِاللهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ، وَمَنْ آَانَ یُؤْمِنُ بِاللهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ جَارَهُ، وَمَنْ آَانَ یُؤْمِنُ بِاللهِ واليَوْمِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ )) رواه البخاري ومسلم

Daripada Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: "Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau dia diam. Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan jiran tetangganya. Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan tetamunya". (Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim)

Kuliah pada malam semalam dimulakan dengan laungan nasyid asma-ul-husna (99 nama Allah). Kuliah pada malam ini adalah sambungan daripada kuliah yang lepas. Masih lagi berkisar tentang hadith ke-15 daripada matan arbain, susunan Imam Nawawi Rahimahullah.

Fokus pada kuliah kali ini ialah kepada elemen terakhir dalam hadith tersebut, iaitu "Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan tetamunya".

Diceritakan bahawa Abdullah Bin Mubarak pernah didatangi oleh tetamu ke rumahnya. Pada ketika itu, beliau tidak mempunyai apa-apa harta atau makanan untuk dijamu kepada para tetamunya itu melainkan seekor kuda yang digunakan oleh beliau untuk urusan seharian. Abdullah Bin Mubarak pun memutusakan untuk menyembelih kudanya itu walaupun mendapat bantahan yang hebat daripada isterinya. Selepas menyembelih dan menjamu para tetamunya dengan daging kudanya, maka berlakulah pertengkaran antara beliau dengan isterinya.

Akibat daripada pertengkaran ini, Abdullah Bin Mubaak telah menceraikan isterinya. Setelah sekian lama beliau hidup menduda, beliau telah didatangani oleh seorang tua yang menawarkan untuk mengahwinkan anak daranya dengan Abdullah Bin Mubarak. Tanpa sebarang mahar, beliau telah memperoleh seorang isteri muda yang jauh lebih baik dari isterinya terdahulu, bahkan bapa mertuanya menghadiahinya 10 ekor kuda.

Pada malam pertama perkahwinan mereka, Abdullah Bin Mubarak telah bermimpi didatangi oleh tetamu-tetamunya dahulu. Mereka berkata "Allah telah menggantikan isterimu yang tua dengan isteri yang jauh lebih muda dan menggantikan seekor kuda yang kamu telah sembelih dengan 10 ekor kuda"


Subhanallah, tiada yang lebih besar rezeki dan nikmat melainkan datangnya dari Allah.

Antara cara-cara menghormati tetamu:

1) Memberi senyuman kepadanya (jangan berwajah masam atau tidak ceria)
2) Bercakap dengan nada yang baik
3) Bentangkan hamparan (kalau waqi' sekarang, mungkin sediakan tempat duduk atau tempat untuk menghilangkan lelah sperti kerusi, sofa, carpet, tikar dan sebagainya)
4) Berikan tempat penginapan yang baik dan sesuai
5) Jamu mereka selama 3 hari
6) Hantar mereka pulang dengan perasaan yang gembira (kerana telah dikunjungi)

* Pesan Rasulullah S.A.W. kepada Salman Al-Farisi, " Jangan terlalu bersusah payah kerana tetamu, sedangkan kamu sendiri dalam keadaan susah"

Keterangan: Jangan terlalu memaksa diri utuk melayan tetamu sedangkan diri kamu dalam keadaan kesempitan. Layan tetamu sekadar yang termampu, antara tidak kedekut dan tidak terseksa.


* Disunatkan makan bersama tetamu dan menyuapkan mereka makanan - Hadith

* Nabi Ibrahim adalah orang pertama yang memuliakan tetamu. Manusia sebelumnya hanya hidup bersendirian. Beliau digelar Abu Dhoifan (Bapa Tetamu). Beliau tidak akan makan makanan bersendirian sehinggalah beliau akan berjalan dan bertemu dengan sesiapa sahaja seterusnya mengajak orang tersebut makan bersamanya.

* Mazhab Hanbali: Wajib mengambil orang yang bermusafir tidur di rumah (sebagai tetamu) jika tiada masjid di kawasan tersebut. 3 mazhab lain menghukumkan sunat.


* Huzaifah Bin al-Yaman: Setiausaha Rasulullah dan hanya dia di kalangan para sahabat yang diberikan Rasulullah senarai nama orang-orang munafik ketika itu.

-Allah S.W.T. lebih mengetahui segalanya-

Tiada ulasan: