Sabtu, 23 Mei 2009

'Pencuri' Perak

-Perbezaan antara yang pihak yang berhak dan 'pencuri' (di tengah2-hakim yang dibutakan mata, dipekakkan telinga)-


Malaysiakini, 22 Mei, 3.15 petang - Zambry MB sah Perak

Keputusan yang dijangka.

Aku semakin meluat dan naik mual.

Aku bukan anti-politik. Tapi aku benci politik kotor. Walaupun ada sesetengah orang berijtihad, boleh 'main kasar' dalam siasah, tapi aku tetap tidak menggemarinya.

Walaupun tindakan Anwar Ibrahim yang cuba untuk memancing ahli parlimen pro-kerajaan menyertai PR telah mendapat sokongan ramai, namun aku mempunyai pandangan sisiku. Aku kurang bersetuju. Mengapa harus dikhianati undi rakyat yang memangkah seseorang itu atas bendera tertentu, kita pula yang menukar benderannya kemudian. Apa kata rakyat?? Adakah mereka setuju??

Permainan di Perak lebih memualkan. Semuanya bagaikan berada di dalam drama bersiri yang masih belum tamat tayangannya. Semua yang dipentaskan, bisa diatur dan diarah oleh orang di sebalik tabir. Dia atau mungkin mereka boleh mengawal dan mengatur mengikut sesuka hati mereka. Tetapi mereka sering lupa. Pengarah bagi segala Pengarah. Pemilik drama bagi segala drama. Dia 'melihat segalanya'. Dia tidak pernah tidur ataupun mengantuk.

Krisis Perak yang berpanjangan, semakin menampakkan kecanggungannya.

Hakim mudah dibeli, sedangkan institusi kehakiman adalah satu eksekutif khas dalam perlembagaan Malaysia. Lengkap sudah 3 eksekutif dalam perlembagaan Malaysia yang dikawal oleh satu pihak. Pihak yang terang-terang men'curi' hak rakyat, elemen terpenting dalam sistem demokrasi. Sistem yang diagung-agungkan oleh mereka. Akhirnya mereka sendiri yang merosakkannya.

Perdana Menteri 'Satu Malaysia' sungguh takut untuk membubar DUN. Mengapa harus ditakuti suara rakyat jika kamu di pihak yang benar??

Mengapa takut membubar DUN jika kamu adalah PM 'Satu Malaysia' yang amat menekankan hak rakyat??

Mengapa??

Kerana kamu adalah 'pencuri'. 'Pencuri' hak rakyat. 'Pencuri' keadilan dan keamanan. 'Pencuri' hak rakyat yang sepatutnya dibela, bukannya duduk bercangkung menunggu keputusan mahkamah yang sudah dijangka.

Krisis politik yang berpanjangan ini akan memberi kesannya kepada rakyat jua. Mereka bagaikan hilang tempat bergantung kerana masih menunggu pemimpin yang 'sah' untuk mereka berpaut, mengadu nasib dan ber'manja'.

Teruskanlah penipuan ini, kerana semakin ditipu, semakin terbuka aib mereka sendiri.

Ingat, Allah telah berfirman dalam surah Ali 'Imran, ayat 54, "Mereka merancang tipu daya dan Allah pula membalas tipu daya mereka. Ingatlah, Allah adalah sebaik-baik pembalas segala tipu daya"

Bagi pejuang-pejuang Islam, mehnah dan tribulasi sebegini hanyalah seumpama menambah perisa bagi sesuatu hidangan. Mereka sudah masak dengan halangan dan tekanan sebegini. Mereka mungkin sudah belajar bagaimana sejarah kejayaan Barisan Penyelamat Islam (FIS) di Algeria. Mereka telah berjaya memenangi pilihan raya Algeria, namun akhirnya mereka dikhianati dan ramai pejuang-pejuang mereka dibunuh dan dipenjara di geriji padang pasir. Situasi yang sama juga pernah berlaku kepada Ikhwanul Muslimin yang dikhianati oleh Anwar Sadat. Ramai yang mendekam di dalam penjara dan disiksa selepas mereka bekerjasama untuk menjatuhkan Jamal Abdul Naser.

Perjuangan dan kejayaan untuk menegakkan Islam tidak akan melalui jalan yang mudah dan cepat. Pelbagai halangan akan ditempuhi kerana itu adalah rencah dan syarat dalam perjuangan. Teruskan berjuang, ingatlah kata-kata Syed Qutb pada saat-saat akhir beliau sebelum dikurniakan syahid di tali gantung kuffar, "bukan kita yang memulakan perjuangan dan bukan kita yang mengkhirinya"

Teruskan menegakkan yang Haq dan mencegah yang Bathil, wahai singa-singa Allah!!


Tiada ulasan: