Khamis, 7 Mei 2009

Ayuh, Bangkitlah Wahai Sahabat-Sahabatku!!

"Apakah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata, "Kami beriman", sedangkan mereka belum diuji (bagi membuktikan keimanan mereka)?"( Surah Al-Ankabut:2)
Musim peperiksaan telah berakhir.

Bagi para pelajar dan mahasiswa, semuanya belum berakhir sepenuhnya sehinggalah diketahui keputusan peperiksaannya. Sama ada berjaya ataupun kurang berjaya.

Aku memperoleh beberapa mesej yang kurang enak didengar dari rakan-rakanku.

"Aku failed 1 subjek. Dari final exam hari tu aku dah agak. Tok leh jawab etek exam hari tu"

"Alhamdullilah, ana failed 1 lagi subjek sem ni. Semua ni ujian untuk ana"

"Cmne result ko??..ada sangkut x??..aku sangkut 2 paper la sem ni..huhu"

"Jem parok..Ssakok (tersangkut) so (satu) subjek sem lepas"

"Waa, aku tak lepas subjek ****.. Down sero.."

Beberapa orang rakan-rakan memaklumkan kepadaku melalui sms tentang keputusan peperiksaan mereka yang kurang memberansangkan. Pelbagai respons yang aku terima. Yang pasti, semuanya tidak gembira dengan keputusan tersebut. Aku masih lagi tidak diuji dengan ujian sebegitu sejak berada di UIA Kuantan, namun aku sudah masak dengan pengalaman merasai kepahitan kegagalan dalam peperiksaan.

Sahabat-sahabatku...

Kegagalan adalah ujian. Ujian daripada Yang Maha Esa untuk hamba-hamba yang dikasihiNya. Tidak semua yang diuji begitu. Malah, segelintir sahaja yang mampu bangkit dari ujian kegagalan. Kegagalan adalah ujian daripada Allah untuk melihat hambaNya, sama ada mampu bangkit dan membetulkan keadaan atau terus tersungkur, untuk melihat hambaNya, sama ada akan terus taat dan dekat kepadaNya atau terus jauh meninggalkanNya kerana kekecewaan, untuk melihat hambanya, di mana tempat mereka bergantung selepas mengalami kesusahan, untuk melihat hambanNya, bagaimana tindak balas dan pengislahan yang akan dilakukan.

Besyukurlah, kerana anda diuji sedemikian rupa. Bersyukurlah kerana masih lagi ada hari esok. Bersyukurlah kerana kamu masih lagi ada Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang.

"Tidak ada satu musibah pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada diri kalian sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhil Mahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kalian jangan berduka terhadap apa yang luput dari kalian, dan supaya kalian jangan terlalu gembira terhadap apa yang Allah berikan kepada kalian. Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi bangga diri" (Al-Hadid:22-23)
Ayuh, bangkitlah wahai sahabat-sahabatku!

Kegagalan hari ini bukan untuk selamanya. Sekali gagal, bukannya terus gagal. Hampir semua orang-orang yang telah berjaya, merasai kepahitan kegagalan sebelumnya. Namun, mereka bangkit dan terus melangkah ke hadapan, tanpa menoleh ke belakang lagi.

Kegagalan adalah rahmat. Rahmat daripada Tuhan Yang Maha Bijaksana kepada hamba-hamba yang dikasihiNya. Mengapa rahmat??.. Kerana dengan kegagalanlah, seseorang itu akan mudah tersedar dan bermuhasabah kembali atas apa yang telah berlaku. Tanpa kepahitan kegagalan, seseorang itu mungkin tidak akan tersentak akan kesilapan yang mungkin telah dilakukan.

Tidak semua kegagalan disebabkan oleh kesilapan, tetapi kesilapan selalunya mengundang kegagalan.

Formulanya: Gagal + Bangkit Kembali = Berjaya

"Tidak ada satu musibah pun yang menimpa seseorang melainkan dengan izin Allah. Barangsiapa yang beriman kepada Allah, nescaya Dia akan memberi petunjuk kepadanya. Allah Maha Mengetahui segala sesuatu." (At-Taghabun:11)

Ayuh, bangkitlah wahai sahabat-sahabatku!!

Masih ada lagi hari esok yang bersinar untuk kamu...

No failure, only success delayed. Allah know better.

-Allah S.W.T. lebih mengetahui segalanya-

Tiada ulasan: