Khamis, 5 Mac 2009

Aku & Tanggungjawab


Alahamdulillah. Sungguh lega.

Aku baru sahaja melepasi saat-saat kesesakan masa dan waktu yang amat menekan diriku.

Exam mid-term, tugasan book review UNGS 2040, program kursus kahwin, HEALS Sport Day, Wacana Ilmu, D'Communique, urusan jersi Heals, futsal interbatch KAHS sempena HEALS WEEK, jualan keropok segera AMAL, sponsor program BAKSIS, Multaqa Tahfiz Peringkat Kebangsaan, semuanya datang menuntut hak mereka untuk diuruskan dalam masa 2 minggu, antara minggu terakhir bulan Februari dan minggu pertama bulan Mac.

Kini ku sudah berjaya melepasi 2 minggu yang mencabar dan sesak itu. Pelbagai natijah telah diperoleh. Exam mid-term sudah dilalui ( tak tahu la bagaimana resultnya..macam teruk jer), tugasan book review sudah berjaya diselesaikan, program kursus kahwin sudah berjalan dengan jayanya (mendapat pujian dari pihak JAIP), HEALS Sport Day terpaksa ditangguhkan ke semester hadapan ( ramai ada kelas pada tarikh tersebut), Wacana Ilmu juga terpaksa ditangguhkan, Majalah D'Communique sudah hampir disiapkan (tunggu masa nak hantar kepada publisher), jersi HEALS sudah ditempah kepada pihak pembekal, futsal interbatch sudah berjaya dianjurkan (senior-senior mintak buat lagi), jualan keropok sangat memberansangkan (mungkin kena amik stok baru), Multaqa Tahfiz sudah dihadiri.

Kini hanya tinggal kerja-kerja sponsorship untuk program BAKSIS yang belum diselesaikan. Mungkin perlu ditumpukan bermula saat ini.

Di kala kesibukan luaran yang amat membebankan, aku kadang-kadang terleka dan mengabaikan tanggungjawab aku sebagai seorang penghafaz al-Qur'an. dan seorang penuntut ilmu. Di kala kesibukan mendatang, al-Qur'an dan pelajaranku pasti akan menjadi mangsa. Masa aku berkurang untuk bersamanya..

Aku perlu menebus saat-saat aku meninggalkanya agar ia tidak meninggalkan aku buat selama-selamanya.

"Allah tidak membebankan seseorang itu melainkan yang terdaya baginya"
(Surah Al-Baqarah:286)



-Allah s.w.t. lebih mengetahui segalanya-

Tiada ulasan: