Selasa, 2 Disember 2008

Yang Paling Terbaik Antara Yang Terbaik


Islam itu sungguh indah dan sempurna. Ajarannya sudah lengkap meliputi segenap aspek kehidupan. Malangnya, amat sedikit yang menyedarinya dan mengambil kelebihan dari ajarannya. Di sini terdapat beberapa contoh ajaran Islam yang amat menguntungkan umatnya jika mereka betul-betul memanfaatkanya.

1. Skim Cepat Kaya Terbaik = Sedekah
" Perumpamaan (derma atau nafkah) orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah adalah seperti sebiji benih yang menumbuhkan tujuh batang tangkai; setiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Allah melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui)" ( Surah Al-Baqarah:261)

Bayangkan setiap sedekah adalah bersamaan dengan 1x7x100=700 ganjaran. Adakah mana-mana skim cepat kaya di dunia ini yang menawarkan keuntungan sebanyak 700%??..Bukan sahaja keuntungan yang tinggi, bahkan keuntungan itu pasti diperoleh. Tiada penipuan. Bagaimana skim cepat kaya ciptaan manusia??..adakah sama??..Tidak sama sekali..Ramai yang telah menjadi mangsa..Mengapa tidak mengejar skim cepat kaya ciptaan Ilahi??...Tak ramai yang sedar dan mengejar keuntungan yang besar dan nyata ini...


2. Skim MLM Terbaik = Ilmu yang bermanfaat, sedekah jariah dan doa anak yang soleh

" Apabila meninggal seorang anak Adam itu, maka terputuslah segala amalannya melaikan 3 perkara: Ilmu yang bermanfaat, Sedekah jariah dan Doa anak yang Soleh " (Hadith Riwayat Muslim)

Sistem MLM dalam Islam yang berdasarkan 3 perkara di atas adalah yang terbaik kerana ia akan berterusan sehingga seseorang itu telah meninggal dunia dan boleh berterusan sehingga hari Kiamat. Kadarnya juga tidak tetap dan semakin bertambah. Adakah mana-mana sistem MLM ciptaan manusia yang dapat menandingi sistem MLM ciptaaan Sang Pencipta??


3 .Senaman Terbaik = Solat

Solat telah terbukti sebagai bentuk senaman yang terbaik yang telah dibuktikan oleh banyak penemuan sains moden. Solat dapat menggerakkan otot-otot dan sendi-sendi pada kadar yang betul dan dapat membaiki sistem penafasan dan sistem pencernaan. Solat juga memberikan bekalan darah kepada organ-organ tertentu seperti otak pada kadar yang diperlukan.


4. Diet Terbaik = Puasa

Diet pemakanan yang terbaik adalah melalui puasa. Bukan puasa setiap hari. Puasa pada hari Isnin dan Khamis atau cara puasa Nabi Daud A.S (sehari puasa, sehari berbuka). Puasa dapat merehatkan perut dan sistem pencernaan daripada penat bekerja pada setiap hari. Puasa juga dapat mengawal kandungan kolesterol dalam darah, seterusnya dapat mengurangkan risiko pelbagai jenis penyakit. Tidak hairanlah ramai pakar kesihatan yang mengesyorkan pesakitnya berpuasa sebelum memberikan apa-apa rawatan susulan.


5. Pembasuh Muka & Pelembap Kulit Terbaik = Wudhuk

Sudah menjadi kebiasaan kepada kita terutamanya golongan remaja dan wanita menghabiskan banyak wang ringgit untuk membeli alat-alat pembasuh muka dan losyen untuk mengekalkan seri di muka dan mengekalkan kelembapan kulit. Tidak kurang juga yang membelinya atas alasan kesihatan. Tidakkah mereka sedar bahawa ada satu pelembap muka dan kulit yang sangat efisien dan tidak membabitkan kos yang tinggi. Pelembap / pencuci itu ialah basuhan wudhuk.

Basuhan wudhuk pada anggotanya paling kurang lima kali sehari (waktu solat) sebenarnya sudah cukup untuk menjaga kulit kita dari sebarang kekeringan dan penyakit. Yang Maha Pencipta sudah menyediakan satu kaedah yang mudah, tetapi mengapa kita berpaling dan mencari yang lain??


6. 'One Stop Centre' Terbaik = Masjid

Masjid di akhir zaman merupakan satu tempat yang sunyi dan dipandang sepi. Ianya hanya akan didatangi (tidak dipenuhi) pada waktu solat sahaja. Selepas itu, ia kembali menjadi sepi. Hal ini amat berlainan dengan fungsi masjid pada zaman kegemilangan Islam, zaman Rasullulah S.A.W. dan sahabat-sahabat. Masjid ketika itu merupakan pusat pemerintahan, pusat ibadat, gedung ilmu, pusat ekonomi dan membeli-belah, kem latihan tentera dan yang paling penting, pusat penyatuan umat Islam. Adakah umat Islam menjadi lemah kerana menjadi masjid sebagai pusat bagi segalanya?...Tidak, bahkan ketika itulah merupakan era kegemilangan Islam sepanjang zaman yang telah berjaya menguasai 2/3 dunia...Mengapa kita harus mencari jalan lain sedangkan satu contoh sejarah yang nyata telah terbentang di depan mata??


7. Ensiklopedia kehidupan terbaik = Al-Qur'an

Al-Qur'an merupakan satu kitab yang terbaik yang menceritakan tentang kehidupan. Ia sudah cukup lengkap dan tidak pernah berubah isi kandungannya dan akan berkekalan hingga ke hari Kiamat. Sayangnya, tidak ramai umat Islam yang faham dan mengamalkan isi kandungannya. Lebih menyedihkan, ramai di kalangan umat Islam yang lansung tidak reti membacanya, apatah lagi hendak memahaminya dan mengamalkan isi kandugannya. Bagaimana untuk mencari pedoman hidup yang betul jika sumbernya pun tidak didekati??



-Allah s.w.t. lebih mengetahui segalanya-




Tiada ulasan: