Isnin, 22 Disember 2008

MINS '08


MINS ’08 (Mahabbah in Negeri Sembilan 2008)

Ahli jawatankuasa perwakilan kolej-kolej di UIA iaitu Kolej Talhah, Kolej Al-Faruq, Kolej Sumayyah dan Kolej Maimunah, UIA telah mengambil satu inisiatif untuk mengadakan satu program khidmat masyarakat yang dinamakan sebagai Mahabbah di Negeri Sembilan (MINS ’08)

Program selama 6 hari yang bermula pada 15 Disember hingga 20 Disember 2008 ini telah membabitkan 4 buah kampung di sekitar Kuala Pilah iaitu, Kampung Gemetir, Kampung Ibol, Kampung Parit Istana, Kampung Tanjung Ipoh.

Seramai 105 orang pelajar telah menyertai program ini, yang terdiri daripada mahasiswa UIA kampus Gombak dan Kuantan termasuk dua orang mahasiswa daripada Bangladesh yang sedang menutut di UIA dalam bidang Ilmu Wahyu.

(YB Tuan Abdul Samad diwawancara oleh wartawan RTM)

15 Disember


Majlis perasmian program telah diadakan di dewan orang ramai Tanjung Ipoh dan telah dirasmikan oleh YB Adun Seri Menanti, YB Tuan Abdul Samad Bin Ibrahim. Setelah itu, pembahagian keluarga angkat telah diadakan. Aku telah ditempatkan di Kampung Ibol bersama-sama dengan Amir Hakim, Ruzaini (Abe) dan Alif.


(Keluarga Angkatku; Abang,Akak,Along,Angah & Adik)

Keluargaku tidak sempat menjemput kami di balai raya pada tengah hari tu. Kami menumpang van pakcik Adnan untuk ke rumah keluarga angkat. Setelah menempuh perjalanan yang agak mencabar termasuk 2 bukit+cerun+selekoh L (Peserta program yang pernah sampai ke rumhku sahaja yang mungkin faham hakikat sebenar), kami tiba di rumah keluarga angkat.

Seorang perempuan muda dalam lingkungan 30'an datang menjemput kami. Pada mulanya, kami ingatkan dia hanyalah anak kepada keluarga angkat yang akan kami duduki. Rupanya, jangkaan kami ternyata meleset. Perempuan itulah sebenarnya ibu angkat kami. Tapi dia hanya mahu disapa dengan panggilan 'Kak'. Mungkin sesuai dengan umurnya yang masih muda.

Maka, dengan secara rasminya, kami menjadi sebahagian daripada keluarga kepada pasangan Ramizah dan Hishamuddin bersama dengan 3 putera mereka yang comey lotey dan aktif, Along (7 tahun), Angah (5 tahun) dan Adik (3 tahun). Pada malam tersebut, kami telah menikmati daging salai masak lomak nogori. Sungguh enak.


(Abe menunjukkan skillnya mengecat)

16 Disember
Para peserta berkumpul di Sekolah Kebangsaan Dato' Idris dan telah dibahagikan kepada 2 kumpulan; kumpulan yang mengadakan aktiviti bersama pelajar dan kumpulan yang mengecat dinding dan bangunan sekolah. Aku telah ditempatkan dalam kumpulan dua. Aktiviti ini tamat pada dalam sekitar pukul 6 petang. Sungguh seronok dapat mengecat sekolah secara beramai-ramai walaupun baru pertama kali melakukannya.

17 Disember
Pada paginya pihak Belia Daerah Seri Menanti telah mengadakan satu bengkel pengurusan jenazah yang bertempat di Masjid Seri Menanti. Bengkel ini telah dibahagikan kepada 2 sesi, iaitu sesi praktikal dan teori dan tamat pada waktu solat fardhu Zohor.

Selepas solat Zohor, kami semua telah berangkat ke Istana Menanti untuk melawat sebuah istana lama yang sangat unik dan telah menjadi salah satu warisan dunia yang telah diiktiraf oleh UNESCO. Istana yang bercat hitam ini sungguh unik kerana binaan asalnya dipercayai tidak menggunakan walau sebatang paku pun. Istana ini harus dilawati bagi sesiapa yang melancong ke Negeri Sembilan.

Setelah melawat Istana Menanti, kami semua ke pusat rekreasi yang terkenal di Negeri Sembilan, iaitu Ulu Bendul. Tapi sayangnya, tiada seorang pun dari kami yang membawa baju tambahan kerana Ulu Bendul bukanlah destinasi yang termaktub di dalam tentatif. Kempunanlah semua untuk merasai kesejukan air tejun Ulu Bendul.

Sebelum senja kami pulang ke rumah keluarga angkat masing-masing. Alangkah terkejutnya aku, Faizal & Abe apabila pulang ke rumah keluarga kami. Lemang dah siap dibakar. Pada paginya, akak dan atok menyuruh kami untuk mencari buluh apabila pula`ng dari program hari ini. Rupanya semuanya dah tersedia. Terima Kasih!!

18 Disember

Hari ini adalah hari bersama keluarga masing-masing. Ada yang memilih untuk ke bandar bersama kelurga mereka, ada yang bermain bowling dan ada yang memilih untuk duk berehat sahaja di rumah.

Kami memilih untuk mencari pengalaman baru yang jarang diperoleh jika di bandar. Kami bertiga bersama along mengikut tok pergi menoreh getah di lereng bukit. Sebelum sampai ke sana, kami telah diserang oleh pacat-pacat yang sungguh lapar menanti darah segar manusia. Macam-macam karenah rakan dapat dilihat. Sungguh lucu pagi itu. Selain menemani tok menoreh, kami juga ditugaskan mencari pucuk-pucuk kayu. Along telah memberi tunjuk ajar kepada kami untuk mencari pucuk yang sesuai untuk dipetik.

Selepas pulang dari menoreh getah, kami bermain pula dengan biji getah. Biji getah dilagakan dengan menggunakn tangan. Kami juga membuat bola getah daripada getah yang telah kering di pokok. Teringat zaman kanak-kanakku yang banyak menghabiskan masa dengan bermain 2 permainan ini.

Pada malamnya, telah diadakan satu forum yang bertajuk, "adat dijunjung, syarak dituruti". Forum yang cuba mejelaskan tentang kekusutan masyarakat dalam menghadapi dilema antara adat dan syariat ini telah dipengerusikan oleh Dato' Khalid Ujang. Ahli panelnya pula terdiri daripada 3 orang pensyarah UPSI daripada Jabatan Bahasa & Warisan, iaitu Prof. Madya Dato' Paduka Dr. Rusli B. Saludin, Prof. Dr. Bukhari B. Lubis dan Prof. Dr. Ani Bt. Omar. Pelbagai soalan telah diajukan oleh orang ramai pada malam tersebut dan telah dijawab dengan baiknya oleh ahli-ahli panel yang sering menceriakan audiens dengan ayat-ayat puitis mereka.

19 Disember
Hari ini adalah hari terbuka rakyat yang telah diadakan di Sek Menengah Keb Dato' Abdul Samad. Pameran daripada UIA, Jabatan Bomba & Penyelamat, Ibu Pejabat Polis Tanjung Ipoh, Pejabat Kesihatan Daerah Kuala Pilah serta pemeriksaan kesihatan percuma telah diadakan pada hari ini.

Hari ini aku mendapat satu pengalaman baru sebagai consultant kesihatan. Orang-orang kampung datang berpus-pusu menyerang aku dan Faizal. Pelbagai soalana diajukan. Barulah ku sedar, betapa pentingnya segala ilmu yang aku telah pelajari untuk difahami kerana semuanya akan digunakan kelak.

Pada petangnya telah diadakan sukan rakyat bagi mengeratkan hubungan antara orang kampung dan pelajar UIA.

Acara kemuincak pada petang itu adalah perlawanan persahabatan bola sepak antara wakil UIA dan Belia Kuala Pilah. Keputusan berakhir seri 2-2. Seronok dapat terlibat dalam perlwanan bersejarah ini.

20 Disember

Acara pada hari terakhir kami di sini telah dimulakan dengan kenduri/makan besar yang telah diadakn di Kg. Gemetir. Mak Teh n Da Geng telah bertungkus-lumus menyediakan makanan sejak malam sebelumnya. Alhamdullilah, semuanya dapat diselesaikan dan orang kampung, keluarga angkat serta para peserta telah dapat menikmati hidangan pada waktu tengah hari.

Majlis penutup turut diadakan di bawah khemah yang agak kecil tetapi majlis itu tetap meriah. Aku telah terpilih menjadi salah seorang wakil UIA sebagai simbolik kepada penyerahan kembali pelajar-pelajar UIA kepada wakil UIA, iaitu Ust Mohd Ali.

Setelah segalanya selesai, kami semua berangkat pulang ke destinasi masing-masing, iaitu Gombak dan Kuantan.


(Pelajar UIA Kuantan yang menyertai program bergambar bersama Ustaz Ali)


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

knape pic sy xde lam ni??

huhu....(sebok duk blk umh mak angkt...)

Tanpa Nama berkata...

best npk, korg dpt g menoreh getah.....

fmly angkt ktorg bwk g seremban....huhu...

so overall best x?