Isnin, 29 Disember 2008

Let's Countdown!!



Sambutan tahun baru merupakan salah satu acara tahunan yang wajib bagi negara kita. Budaya Barat yang telah sebati di jiwa rakyat Malaysia ini sering disambut dengan gilang-gemilang dengan konsert, pertunjukan bunga api dan diakhiri dengan pesta-pesta liar dan lumba haram yang natijahnya tidak lansung menguntungakn umat Islam bahkan merugikan negara.

Hampir setiap tahun skripnya sama kecuali pada tahun berlakunya tragedi Tsunami yang mana pihak berkuasa telah membekukan segala sambutan tahun baru pada tahun tersebut. Sukar untuk memikirkan bagaimana manusia masih tidak mengambil pengajaran daripada peristiwa mengejut yang telah meragut puluhan ribu nyawa dalam sekelip masa itu.

Bertitik tolak daripada budaya yang tidak sihat dan telah sebati ini, kerajaan negeri Kelantan telah mengambil satu inisiatif menganjurkan satusambutan tahun baru yang selari dengan syariat Islam.

Antara program yang diatur:

Bermula pukul 4.30 petang, 31 Disember 2008 :

- acara remaja di dataran stadium
- solat maghrib berjamaah
- solat isyak berjamaah
- konsert dan motivasi remaja:
bersama Hafiz Hamidun, Sabri Yunus, Akhil Hayy, Farah Deeba dan Rabbani
- acara gendang 4 budaya
- dikir barat
- perarakan motor klasik, VW, basikal dan kuda
- amanat Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat
- Count down bersama Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat
- pertunjukkan bunga api

Semoga pembaharuan yang dibuat oleh kerajaan Negeri Kelantan ini akan mencelikkan mata dan membuka jalan kepada kerajaan -kerajaan negeri lain dan kerajaan pusat untuk menganjurkann satu Sambutan Tahun Baru yang bersendikan syariat Islam.

Berhibur tiada salahnya
Kerna hiburan itu indah
Hanya pabila salah memilihnya
Membuat kita jadi bersalah

Tiada ulasan: