Isnin, 29 September 2008

Adakah Anda Lulus Dengan Cemerlang??


Universiti Ramadhan sudah hampir ke penghujungnya. Seluruh umat Islam di dunia hampir menamatkan sesi pembelajaran+pentarbiyahan di universiti ini.

Ada yang study hard dari hari pertama.

Ada yang study last minute. Mula study dengan intensif pada 10 malam terakhir.

Ada yang study smart (btol ke??). Mereka hanya study pada malam-malam ganjil.

Ada yang study sambil lewa. Nak x nak je.

Ada yang xstudy lansung.


Golongan manakah yang akan berjaya apabila tamat tempoh pembelajaran kelak??

Semuanya hanya terjawab selepas mereka menamatkan tempoh pembelajaran di universiti ini.

Ada yang semakin lencong. Ada yang semakin lurus. Ada yang tidak memberi apa-apa perubahan. Seakan-akan tiada apa yang pernah berlaku.

Sejarah telah membuktikan universiti ini sebenarnya adalah sumber kekuatan bagi umat Islam. Lihat sahaja kemenangan umat Islam dalam peperangan Badar Kubra dan Perang Tabuk pada zaman Rasullulah s.a.w.. Saidina Ali Bin Abu Talib juga telah berjaya menguasai dan menundukkan sebilangan ramai puak di Yaman hanya dalam 1 hari pada bulan Ramadhan.

Tidak dilupakan juga bagaimana Tariq Bin Ziad mula menakluk Eropah dan Salahuddin Al-Ayubi berjaya membebaskan kota Al-Aqsa juga telah berlaku pada bulan Ramadhan.

Terbaru, kejayaan tentera Mesir mengalahkan tentera Zionis pada tahun 1972 juga berlaku pada bulan Ramadhan. Sebelum itu, tentera Mesir tidak pernah berjaya menewaskan tentera Israel walaupun sekali.

Sesungguhnya bulan Ramadhan telah terbukti menjadi sumber kekuatanu bagi umat Islam. Malangnya, berapa ramai yang bertambah kuat dan produktif apabila tiba Ramadhan??

Ramai yang hanya menghabiskan masa di bulan Ramadhan dengan tidur dan berehat. Bagi golongan pelajar, peperiksaan pada bulan Ramadhan adalah sesuatu yang ingin dielakkan. Pada mereka, berpuasa ini boleh menjejaskan prestasi mereka dalam pelajaran. Tanggapan begini sungguh sonsang dari hakikat sebenar Ramadhan yang memberi 1001 kekuatan.

Semoga anda lulus dengan cemerlang apabila keluar daripada universiti ini.


-Allah s.w.t. lebih mengetahui segalanya-

Tiada ulasan: