Jumaat, 6 Jun 2008

EURO 2008

Malam ini akan bermula satu lagi pesta. Pesta yang digilai oleh berbillion penduduk dunia. Terutama kepada lelaki. Kali ini Austria dan Switzerland memikul tangunggjawab menjadi tuan rumah kejohanan bola sepak EURO '08.

Ada kawan bertanya, sebagai umat Islam, adakah kita boleh bersama-sama mengikuti pesta ini??..Hmm, soalan yang mencabar.. Pada pendapat saya, tidak menjadi masalah untuk kita bersama-sama dalam pesta ini.

Bagaimana bersama itu???

Bukannya perlu bersama dalam pesta-pesta yang dipenuhi dengan arak, judi dan sebagainya. Tidak perlu juga terbang ke Eropah untuk melihat dengan lebih dekat. Juga tidak perlu mempertaruhkan pasukan mana yang akan menang. Cukup 'bersama' dengan melihat aksi siaran lansung / ulangan di rumah bersama keluarga atau kawan-kawan. Lebih aman dan tenteram.

Ada sesetengah rakan-rakan yang mengambil sikap syadid untuk tidak menonton perlawanan bola sepak. Bagi mereka semua ini hanya melalaikan dan tidak memberi faedah. Semua dakwaan ini amat benar. Tahniah kepada mereka yang cukup kuat untuk tidak melihat bola sepak terutama bagi kaum lelaki.

Ada sesetengah rakan-rakan pula yang amat menggilai bola sepak. Dari cara pemakaian, perwatakan, kita sudah dapat mengenali mereka ini. Mereka tidak membuat sebarang masalah. Cuma meminati bola sepak.

Sebenarnya, tidak menjadi masalah yang besar untuk meminati atau tidak akan sukan no.1 di dunia ini. Jika tidak berminat, jangan mencemuh golongan yang meminatinya. Dibimbangi merenggangkan tali persaudaraan. Jika meminatinya, jaga batasannya. Bola sepak bukan segalanya. Tujuan hidup kita bukan untuk bola sepak. Kita ada tujuan dan tanggunggjawab yang lebih besar.

Tiada masalah untuk bangun malam demi menonton bola sepak, tetapi jangan hanya untuk menonton bola sepak sahaja. Rugi. Peruntukkan masa untuk beribadat kepadaNYA. Itu lebih utama. Bagi yang sangat liat untuk bangun malam (termasuk diri ini), jadikan ia sebagai pembuka jalan. Sebulan ini sebagai latihan. Apa salahnya, kita melakukan strategi serampang 2 mata ini.

Ada juga yang bangun untuk menonton bola sepak dan terus tidur apabila ia berakhir. Akibatnya, solat Subuh pun halal. Ini konsep yang sangat sonsang. Jadikan bangun malam untuk menonton bola sepak sebagai latihan untuk bangun solat Subuh berjemaah di awal waktu. Mungkin sebelum ini sungguh liat untuk mencelikkan mata (termasuk diri ini) untuk solat Subuh berjemaah. Jadi, ini medan terbaik. Manfaatkan semaksimum mungkin tempoh latihan ini.

Semoga sukan bola sepak ini tidak melaikan kita kepada Allah S.W.T. sebaliknya mendekatkan kita kepadaNYA.

Selamat menonton kejohanan EURO!!


-Allah s.w.t. lebih mengetahui segalanya-

Tiada ulasan: