Selasa, 10 Jun 2008

Kenali Pemain-Pemain Yang Beragama Islam Dalam Kejohanan EURO 08 (2)

4. Samir Nasri

No Jersi: 11
Posisi: Tengah Menyerang
Tarikh Lahir: 26 Jun 1987
Negara: Perancis ( berketurunan Algeria)

Samir Nasri telah menghabiskan 4 musim bersama kelab Olympique de Marseille dimana dia telah digelar sebagai "Zinedine Zidane baru". Pemain muda berbakat ini telah memenangi anugerah Pemain Paling Berbakat dalam Ligue 1 bagi tahun 2006/07. Nasri telah menjaringkan gol antarabangsa pertama ketika penampilanya yang ke-3 bersama Perancis- gol tunggal perlawanan ketika bertemu Georgia di Auxerre.


5. Karim Benzema
No Jersi :9
Posisi: Penyerang
Tarikh Lahir: 19 Disember 1987
Negara: Perancis (berketurunan Algeria)


Bintang baru dalam bola sepak Perancis, Karim Benzema telah menikmati musim yang menakjubkan bersama kelab Olympique Lyon. Benzema telah menjaringkan gol dalam debutnya bersama pasukan Perancis ketika bertemu Austria, hanya selepas 7 minit dimasukkan sebagai pemain gantian menggantikan Djibril Cisse. Walaupun sering dibandingkan dengan Zinedine Zidane-kerana wajahnya dan keturunanya yang berasal daripada Algeria, tetapi Benzema lebih mirip kepada pemain Brazil, Ronaldo, terutama cara dia melarikan bola dengan kepantasannya.


6. Lassana Diarra

No Jersi: 21
Posisi: Tengah Bertahan
Tarikh Lahir: 10 Mac 1985
Negara: Perancis (berketurunan Mali)

Bekas pemain bintang pasukan bawah 21 Perancis telah menagalami naik turun dalam karier pada usia muda. Diarra telah menyertai Chelsea pada Julai 2005 pada usia 20 tahun, tetapi oleh kerana persaingan yang begitu sengit, Diarra jarang mendapat tempat di dalam kesebelasan. Diarra kemudiannya menyertai Arsenal pada Ogos 2007, tetapi menghadapi masalah yang sama sebelum menyertai Portsmouth di pertengahan musim. Memainkan peranan penting dalam membantu Portsmouth menjulang Piala FA.

7. Frank Ribery
No Jersi: 22
Posisi: Sayap Kanan
Tarikh Lahir: 7 April 1983
Negara: Perancis (mempunyai isteri yang berketurunan Algeria)


Pemain penting dalam skuad Perancis. Ribery menjaringkan gol antarabangsa pertama ketika pusingan kedua kejohanan Piala Dunia 2006 dan mengekalkan tempatnya dalam kesebelasan utama hingga ke perlawanan akhir. Menyertai Bayern Munich pada tahun 2007 dengan memecahkan rekod perpindahan kelab tersebut (26 million) dan menjadi inspirasi kepada kemenangan treble Bayern musim ini (Bundesliga, DFB Pokal, Piala Liga)


8. Nicolas Anelka
No Jersi: 8
Posisi: Penyerang
Tarikh Lahir: 14 Mac 1979
Negara: Perancis (memeluk agama Islam)


Sering bermasalah di peringkat kelab menyebabkan kehilangannya dalam skuad Perancis dalam tempoh yang agak panjang sehinggalah Raymond Domenech memanggilnya menyertai skuad Perancis untuk perlawanan kelayakan EURO 08. Penyerang berbakat ini telah meninggalkan Arsenal pada 1999 untuk ke Real Madrid yang menjadikanya pemain termahal kelab itu pada masa tersebut. Bagaimanapun, Anelka tidak dapat menyesuaikan diri dan menyertai kelaba lamanya, Paris St. Germain. Kemudiannya, Anelka telah menyertai 4 kelab Inggeris-Liverpool, Manchester City, Bolton Wandererers dan yang terbaru, Chelsea. Kombinasi semua perpindahanya adalah sebanyak 108 juta, menjadikannya pemain paling mahal dalam sejarah bola sepak.


9. Eric Abidal
No Jersi: 3
Posisi: Pertahanan Kiri
Tarikh Lahir: 11 September 1979
Negara: Perancis


Bermain unutk kelab As Monaco dan Lille sebelum berpindah ke kelab Olympique Lyon pada tahun 2004 dan memenangi hatrik kejuaraan Ligue 1. Menyertai Barcelona dengan bayaran kira-kira 15 juta dan bermain 11 kali dalam pusingan kelayakan EURO 08-semuanya sebagai pemain utama.



10. Lilian Thuram

No Jersi: 15
Posisi: Pertahanan Tengah / Kanan
Tarikh Lahir: 1 Januari 1972
Negara: Perancis

Pemain paling berpengalaman dan paling banyak mempunyai cap antarabangsa dalam skuad Perancis. Kapten Perancis ini juga merupakan pemegang rekod sebagai pemain paling banyak beraksi dalam kejohanan EURO ( EURO 96, 00, 02, 04, 06) dan juga telah bermain dalam 3 Piala Dunia. Telah bersara pada selepas kejohanan Euro 2004, tetapi kembali semula ke dalam skuad Perancis setahun kemudian. Memulakan karier di kelab AS Monaco, sebelum menghabiskan 10 tahun di Itali ( 5 tahun bersama kelab Parma, 5 tahun bersama kelab Juventus), sebelum menyertai Barcelona.

Bersambung.....

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salamm....ganah demo dome...
malunya aku,..
terima kasih atas ulasan panjang pemain2 euro tu...
x nyesal la masuk web demo nih..
http://fattah87.fotopages.com
wassalma..-fattah,mesir