Khamis, 3 April 2008

Filem Fitna; Apa Pendirian Anda??


Dunia Islam dikejutkan dengan sebuah filem yang telah dihasilkan oleh pakar perundangan dan ahli parlimen negara Belanda, Geert Wilders yang bertajuk FITNA. Filem yang secara jelasnya menghina Islam dengan pelbagai tuduhan seperti menggambarkan Islam ini sangat zalim dan ganas. Lebih memburukkan keadaan, Geert Wilders telah menggunakan ayat-ayat Al-Quran yang telah ditafsir secara zahirnya sahaja untuk membuktikan dakwaan-dakwaan tersebut.
Apa yang telah berlaku ini bagaikan mengulangi peristiwa kalikatur Rasullulah S.A.W. yang telah diterbitkan oleh sebuah akhbar Denmark. Akibatnya, bantahan, demonstarasi dan pemboikotan besar-besaran oleh seluruh kaum Muslimin di seluruh dunia ke atas barang keluaran Denmark yang telah berjaya memberi kesan kepada ekonomi Denmark.
Kini, telah mula bertebaran sistem pesanan ringkas dan mesej-mesj melalui telefon bimbit, e-mail, friendster, myspace dan sebagainya yang menyeru umat Islam agar memboikot barangan-barangan utama keluaran negara Belanda seperti Dutchlady, Shell, Phillips dan lain-lain. Sebelum kita memulakan langkah untuk momboikot barangan keluaran Belanda dan berdemostrasi, adakah kita sudah berfikir, apa natijahnya kelak? Wajar atau tidak tindakan kita? Di sini, terdapat 2 pendapat yang dapat dikongsikan. Terpulang kepada masing-masing untuk membuat penilaian, tetapi yang penting, kita harus menimbang sesuatu perkara dengan neraca iman, bukanya neraca emosi semata-mata.
Pendapat pertama datangnya daripada Ustaz Hasrizal (Saiful Islam) seperti di dalam blog beliau, http://www.saifulislam.com/. Beliau menerangkan sikap yang seharusnya ada pada diri seorang yang cintakan Islam apabila menghadapi masalah sebegini. Untuk membaca artikel penuh Ustaz Hasrizal, boleh klik: http://saifulislam.com/?p=1678#more-1678
Pendapat kedua datangnya daripada Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman (UZAR) seperti yang terdapat di dalam blog beliau, http://www.zaharuddin.net/. Beliau menegaskan harus memboikot sebahagian barangan tertentu keluaran negara Belanda sebagai mesej kepada masyarakat dunia agar jangan mudah mempelekehkan dunia Islam. Untuk membaca artikel penuh Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman, boleh klik: http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=692&Itemid=72
Walaupun mungkin terdapat 2 pendapat yang agak berbeza daripada 2 orang tokoh agama yang terkemuka, tetapi di sana terdapat satu persaman daripada mesej yang ingin disampaikan, iaitu kita harus faham apa tindakan yang akan kita ambil. Bukannya bertindak melulu tanpa mengetahui dan memahami kenapa kita bertindak sedemikian. Amat penting untuk kita mengatahui di mana kedudukan sesuatu tindakan kita agar ia tidak menjadi sia-sia, bahkan boleh membawa fitnah kepada Islam itu sendiri. Terpulang kepada individu untuk menerima pakai mana-mana pendapat, tetapi harus diingat, setiap perbuatan kamu pasti dipersoalkan di hari Pengadilan kelak.
Islam itu bukanlah agama yang liberal, bukan juga jumud. Ekstrim jauh sama sekali. Ia berada di pertengahan.

Tiada ulasan: